salam

Rabu, Disember 08, 2010

Doa-doa dalam sembahyang

Doa ketika rukuk 


Maksudnya:

"Maha Suci Tuhanku Yang Maha Agung".
(Tiga kali).

Doa ketika bangun dari rukuk (I'tidal) 


Maksudnya:

"Allah telah mendengar orang-orang yang memujinya".


Doa ketika sujud 

Maksudnya:

"Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi".
(Tiga kali).


Doa ketika duduk antara dua sujud 

Maksudnya:

"Ya Tuhanku, ampunilah aku, ampunilah aku".


Doa sujud tilawah 

Maksudnya:

"Aku sujudkan wajahku ini kepada yang menciptanya dan membentuk rupanya dan yang membuka pendengarannya dan penlihatannya. Maha Suci Allah sebaik-baik Pencipta".


Tasyahud (Tahiyat) 

Maksudnya:

"Semua penghormatan milik Allah. Begitu juga kesejahteraan dan kebaikan. Selawat dan salam ke atas engkau wahai Nabi serta rahmat Allah dan berkatnya keatasmu. Salam sejahtera ke atas kita dan hamba Allah yang soleh. Aku mengaku bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan aku mengaku bahawa Muhammad itu hambaNya dan utusanNya".



Selawat ke atas Nabi selepas membaca tasyahud 


Maksudnya:

"Ya Allah selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarga Baginda seperti Engkau kurniakan kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Terpuji dan Yang Maha Mulia. Ya Allah, berkatilah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarga Baginda seperti telah yang Engkau berkati ke atas Nabi Ibrahim dan keluarganya. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Terpuji dan Yang Maha Mulia".




Doa selepas membaca tasyahud akhir sebelum Salam 


Maksudnya:


"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada azab kubur, aku berlindung denganMu daripada azab neraka jahanam, aku berlindung denganMu daripada fitnah kehidupan dan kematian dan berlindung denganMu daripada Al-Masih Dajjal".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


TREBEST PLUS CAPSULE - HEBAT !!! HUBUNGI 010-9165803 EN. HUSSEIN dan KLIK GAMBAR PRODUK DI ATAS