salam

Khamis, Disember 16, 2010

Pemantauan Ekuiti Kaum Bumiputera

Dalam utusan Malaysia dua hari lepas (14hb Nov 2010) halaman 13, Dato Ibrahim Ali (Presiden PERKASA) mahukan ekuiti bumiputera dengan menubuhkan suruhanjaya diraja atau pemandu.

Beliau bercerita tentang pemantauan ekuiti kaum Bumiputera dalam segenap sektor supaya ekuiti 30% tercapai seiring dengan wawasan 2020.


Saya amat bersetuju lah dengan pandangan Tok Him dalam hal ini dan juga dalam banyak hal hal yang lain. Apa guna negara sudah maju jauh kedepan tapi dari segi kek ekonomi orang melayu masih juga tidak tercapai 30% seperti yang diingin inginkan.
Cuma sebagai tambahan pantauan sahaja tidak mencukupi kerana isu yang paling mendesak adalah:

1. Bagaimana untuk melahirkan (membudayakan) lebih ramai bumiputra terlibat dalam perniagaan. Janganlah dihalau atau pun di roboh pasar pasar niaga yang kecil kecil..bahkan perbanyakkan lagi, kalau peniaga kecil kecilan ada buat salah tu..bagi sedikit peluang, kerana dengan ini boleh membudayakan ilmu keushawanan. Kalau orang asing kita terus ambil tindakan la. Kalau raklyat Malaysia.. pergi jumpa dia dan bawa bincang elok elok. Pesanan ini ditujukan kepada semua pemimpin disemua negeri.


2. Seterusnya bagaimana untuk melahirkan ramai usahwan bumiputra yang berdaya maju dan mampu bersaing.


Kalau mengikut teori yang muktabar semuanya berkaitrapat dengan "Push dan pull factor", "bukan sorong papan tarik papan buah keranji dalam perahu, suruh makan rasuah saya makan suruh mengaji saya tidak tahu."


Ini bermakna ianya berkait rapat dengan dorongan polisi (pull factor) yang kondusif dan sudah tentu pada waktu yang sama implementasi yang betul. Apabila ini ada maka secara teori mengikut tok guru yang yang besar besar maka secara automatiknya minat akan meningkat.


Satu lagi adalah faktor "push", ini adalah kerana sikap ulat dalam batu..apabila keadaan ini wujud kekadang otak jadi bergeliga dan sanggup berbuat apa sahaja, ada yang berada dijalan yang benar dan berniaga..tetapi masalahnya banyak yang berniaga dijalan yang tidak benar..dijual anu anu nya.(kumpulan teori songsang). Timbul pula masalah sosial.


Sebenarnya banyak cara yang boleh dilakukan, bahkan polisi polisi selama ini pun baik dan banyak memberi kesan cuma mungkin silap dalam implementasi yang banyak "main sorong papan tarik papan", isu ini berkaitan dengan 'agency theory' yang pernah saya sebut sebelum ini.


PM Ds Najib mungkin boleh mengubahsuai dimana perlu.. kita tidak mahu hanya kerana setitik nila maka, habis susu sebelangga, atau pun hanya kerana kerbau seekor yang membawa lumpur habis semuanya terpalit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


TREBEST PLUS CAPSULE - HEBAT !!! HUBUNGI 010-9165803 EN. HUSSEIN dan KLIK GAMBAR PRODUK DI ATAS