salam

Isnin, Januari 10, 2011

GEMPAR! KENAPA ORANG INDIA MARAH KAT INTERLOK TAPI TAK MARAH KAT AZMIN YANG PANGGIL PARIA?

100 India bakar novel INTERLOK karya Sasterawan Negara, Abdullah Hussein kerana pada muka surat 211 dan 210 ada perkataan PARIAH. Tidak cukup dengan itu, mereka juga membakar gambar Abdullah Hussein bagi tujuan mendesak kerajaan agar menarik balik novel tersebut yang kini menjadi Teks Sastera Tingkatan 5.

Agak aneh.... 100 orang India yang hangat hati benar dengan perkataan PARIAH yang bagi mereka merupakan perkataan yang sangat menghina dan memalukan, seharusnya bertindak MEMBAKAR AZMIN ALI HIDUP-HIDUP kerana sehingga kini dia tidak memohon maaf pun kerana menggelarkan seorang pemimpin India PKR, Gobalakrishnan, sebagai PARIAH secara bersemuka. Sedangkan INTERLOK pula hanyalah sebuah novel sejarah yang menceritakan kebanjiran kaum imigran di sini dan peristiwa-peristiwa yang melanda generasi pertama imigran, malah ianya ditulis lebih 40 tahun dahulu.

Berbanding Azmin Ali yang masih baru menuturkan perkataan PARIAH, novel INTERLOK merakamkan migrasi dan fenomena 'rusa masuk kampung' generasi pertama imigran selain proses asimilasi masyarakat imigran yang berhadapan dengan budaya berbeza berbanding di tanah leluhur.
Apa lagi, wahai 100 orang India dan NGO-NGO selain parti PPP yang bising dan malu sangat dengan novel INTERLOK. Azmin Ali masih hidup, masih lagi menjadi ahli politik malah masih lagi DUK PEMBOHONG tentang kesamarataan...

Tak teringin ke nak BAKAR GAMBAR AZMIN ALI ATAU DIA SENDIRI, sebab Azmin Ali pernah menuturkan perkataan PARIAH dan masih belum meminta maaf? Takkan takut pula kut?

Nak nafikan apa tentang PARIAH? Dah sememangnya pun, ramai yang datang ke Tanah Melayu semenjak penghujung abad ke-19 lagi adalah dari golongan hamba yang membuat kerja-kerja rencam tanpa perlu dibayar gaji tetapi cukup disediakan rumah, makanan dan pakaian di tanah leluhur... Dan golongan inilah yang paling ramai menjadi PENJILAT INGGERIS dengan harapan mereka dapat keluar dari tanah leluhur dan kembali dengan taraf atau kasta yang lebih tinggi


House PK: Wei apa ni? Apasal satu orang panggil lu orang tarak marah tapi lagi satu hal lu orang marah? Saya tarak faham la, tolong cerita sikit! PPP dan NGO India semua tolong explain sikit.. che ceghite..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


TREBEST PLUS CAPSULE - HEBAT !!! HUBUNGI 010-9165803 EN. HUSSEIN dan KLIK GAMBAR PRODUK DI ATAS